Darreres restriccions COVID-19: com afecten a les entitats?

 2020-10-30

El divendres 30 d'octubre el govern català ha publicat noves restriccions provocades per la segona onada de la crisi sanitària actual (Resolució SLT/2700/2020, de 29 d'octubre). D'altra banda, el 25 d'octubre es va aprovar l'estat d'alarma a tot l'estat i el confinament domiciliari entre les 22 h i les 6 h a Catalunya.

Tot plegat, com afecta a les entitats? Ho resumim a continuació: 

 

 

  • Queden tancades totes les activitats culturals, d'espectacles i d'oci, així com les activitats de lleure infantil com els caus i esplais
  • No es poden realitzar activitats cíviques i comunitàries grupals que impliquin presencialitat. Resten exclosos d'aquesta suspensió els programes i activitats d'intervenció socioeducativa i els programes de suport juvenil.
  • Se segueix recomanant el teletreball. Si no és possible, es demana flexibilitat horària per limitar hores punta. Cal evitar la coincidència de moltes persones a l'espai de treball. 
  • S'obliga a la limitació de la mobilitat de les persones treballadores. 
  • Pel que fa a les reunions o trobades socials, segueixen vigents les recomanacions i obligacions que van entrar en funcionament fa unes setmanes. Són les següents:
    • Prohibides les reunions de més de 6 persones (excepte si es una activitat laboral o pertanyen al nucli de convivència). Queden excloses d’aquesta prohibició:
      • Les persones que estiguin desenvolupant una activitat laboral
      • Les persones convivents
      • Les activitats de culte, els actes religiosos i les cerimònies civils han de limitar l'assistència al 30% de l'aforament. 
      • Els mitjans de transport públic.
      • Les activitats docents (incloses les universitàries)
      • Les activitats d'intervenció socioeducativa (serveis d'intervenció socioeducativa i centres oberts).
    • Prohibició de consumir aliments i begudes en reunions en espais públics (excepte en les sortides escolars).

En tots els casos, i com a mesures bàsiques per als locals de les entitats, cal tenir presents les mesures de prevenció que ja estaven establertes:

  • Mantenir sempre la distància mínima interpersonal d'1'5 m, l'equivalent a un espai de seguretat de 2,5 m2 per persona.
  • Mascareta obligatòria a partir dels 6 anys.
  • Ventilar sovint els espais, durant un mínim de 10'. 
  • Senyalitzar els diferents espais recordant les diferents mesures de seguretat, higiene, circulació i els horaris d’atenció al públic.
  • Les persones usuàries han de sol·licitar cita prèvia per venir presencialment a la seu de l’entitat.
  • Control de fluxos d’accés i sortides independents. Franges d'entre 15 i 20' en el cas de grups.
  • A l’entrada de l’entitat i en els espais de treball cal posar a disposició de les persones usuàries locions hidroalcohòliques per a les mans.
  • Disposar de contenidors amb accionament de peu per a la retirada de material de protecció.
  • Evitar l’ús de l'ascensor en cas de tenir-ne. Utilitzeu les escales per accedir a la seu social o per moure-us-hi.
  • Deixar les taules de treball netes de papers i d'objectes i retirar els expositors o revisters amb publicacions, en cas de tenir-ne.
  • Tenir reservat material de protecció a disposició de les persones usuàries per si fes falta en algun moment.
  • Vetllar per la neteja dels espais de treball: teclats, taules, fotocopiadores, poms portes, interruptors, taules, aixetes, etc. al final de cada torn o si compartiu elements amb una altra persona.
  • Incrementar la freqüència de neteja i desinfecció de zones comunes com sales de treball i fer-ho obligatòriament 2 cops al dia, la segona al tancar el local.

 

Restriccions a la mobilitat: excepcions que permeten l'acció de suport de les entitats

Pel que fa al toc de queda i a les restriccions per sortir de Catalunya i per sortir del municipi en caps de setmana cal tenir en compte que en els tres casos hi ha una excepció per realitzar serveis essencials, sanitaris i socials. Per tant, estan permesos els desplaçaments de persones professionals o voluntàries amb l'objectiu de realitzar aquest tipus d'accions, sempre i quan estiguin degudament acreditats. Per acreditar-ho cal portar omplert el certificat autoresponsable de desplaçament per la crisi sanitària per la COVID-19 que ha habilitat la Generalitat de Catalunya. També es recomana que l'entitat ofereixi algun certificat o document justificatiu dels desplaçaments a les persones professionals o voluntàries que realitzin la tasca de suport, per tal d'acreditar el vincle amb l'entitat.   

Més info a l’especial de Canal Salut sobre les mesures per contenir els brots que cal aplicar arreu de Catalunya. En aquest enllaç hi trobareu preguntes més freqüents sobre la prohibició de fer trobades o reunions de més de 6 persones.  

 

En què us podem ajudar des de TJ?

Us informem i assessorem per telèfon i correu electrònic. Si teniu dubtes: 93 256 41 18, tjussana@bcn.cat

 

 

Skip to content